Griekenland 2014

De scheepslift (Plan d´incline) in Arzwiller

greece 2014 (744) greece 2014 (742) greece 2014 (740) greece 2014 (738) greece 2014 (733) greece 2014 (731)We rijden ´s morgens bijtijds naar Mulhouse om bij de Carrefour nog wat boodschappen te doen. Helaas kunnen we hier vanwege hoogtebalken niet parkeren. Later op de dag zien we nog enkele carrefour winkels en zien we ook hoogtebalken. We doen bij een andere supermarkt wat boodschappen en rijden verder naar het noorden. We gaan naar de scheepslift. Deze staat al een tijdje op ons lijstje om eens te bezoeken. We rijden een gedeelte over de snelweg maar ook een heel stuk binnendoor. Om half 12 zijn we bij de scheepslift, gelukkig net op tijd, want om kwart voor 12 sluit het voor de lunch en hadden we tot half 2 moeten wachten. De scheepslift is een bouwwerk, waarmee de scheepvaart een groot hoogteverschil kan overbruggen. De scheepslift van Saint-Louis in Arzviller is een onderdeel van de modernisering van het Rijn-Marne kanaal in de Vogezen in Frankrijk.

De scheepslift bestaat uit een bak, die door 2 kabels wordt voortbewogen. Contragewichten (2) zorgen voor de balans. De bak wordt door elektrisch aangedreven kabeldrums op een schuin vlak (41%) loodrecht op zijn breedtezijde voortbewogen. De bak wordt met wielen over rails geleid. Het fundament is zo uitgevoerd dat er 2 bakken geplaatst kunnen worden, die gekoppeld kunnen bewegen. De bak heeft aan beide zijden hefdeuren die de bak tijdens het afdalen en stijgen volledig afsluiten.
Op zowel het berg- als dalstation wordt de ruimte tussen de bak en het kanaal lekvrij afgesloten. Vervolgens kunnen de bak- en kanaaldeur (= hefdeur) opgetild worden om zo het uitvaren van schepen mogelijk te maken.
Als een schip in de bak is gevaren wordt de hefdeur gesloten. Na het sluiten van de hefdeur en het lossen van de veiligheidshaken wordt de bak vrijgegeven.
De kabelsdrums worden aangedreven door 2 elektromotoren van 120 PK. Omdat het verschil tussen de bak en de contragewichten klein is zijn in verhouding lichte motoren nodig.
De totale tijd van binnenvaren en uitvaren door een schip bedraagt 20 minuten. Daarvan is de tijd in de scheepslift zelf maar 4 minuten. Deze tijd ligt ongeveer greece 2014 (750)gelijk met iedere sluis.
De tijdwinst leverde voor de scheepslift 6-8 uur op. Het kwam immers in de plaats van 17 sluizen. Voor de beroepsvaart was en is dit van groot belang.
Een ander voordeel van deze scheepslift is dat er heel weinig water verloren gaat in vergelijking tot het schutten van sluizen.
Nu, ruim 30 jaar later wordt de scheepslift gemiddeld nog twee keer per dag door de beroepsvaart gebruikt. Daarnaast zie je nu vooral veel pleziervaart op het kanaal.
De scheepslift is natuurlijk een schitterende attractie!

Na het bezoek aan de scheepslift rijden we naar het dorpje Luttelbourg waar we even lekker lunchen bij een stalletje langs de weg. Daarna rijden we door naar Duitsland.